یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

سعید ارکان زاده یزدی: 18 نماینده استان خوزستان در مجلس، سی‌ام تیر ماه امسال، به‌طور کتبی از رئیس دولت خواستند که علت اجرا نشدن مصوبات دور اول و دوم سفرهای استانی به خوزستان را اعلام کند.

استان خوزستان

 4 سال از نخستین سفر دولت به خوزستان می‌گذرد و نمایندگان استان، از روند اجرای طرح‌های عمرانی به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان ناراضی هستند. در حوزه بهداشت و درمان یکی از مصوبات مهم که در دور دوم سفر هیات دولت (آذر ماه سال 87) تصویب شد، ساخت 8بیمارستان تامین اجتماعی در شهرهای استان بود. اجرای این طرح مدت‌ها معطل مانده بود و اکنون نیز فقط زمین مورد نیاز بیمارستان‌ها تامین شده و در اغلب آنها عملیات اجرایی آغاز نشده است. نمایندگان خوزستان، هر چند وقت یک‌بار و به مناسبت‌های گوناگون، در نطق‌های میان دستور مجلس یا مصاحبه با رسانه‌ها، نارضایتی خود را از اجرا نشدن مصوبات اعلام می‌کنند، اما مسئولان استانداری خوزستان در پاسخ به این گلایه‌ها، نمایندگان را به در نظر گرفتن چگونگی تخصیص بودجه‌ و مراحل اداری و اجرایی مصوبات فرا می‌خوانند.

خلیل حیات‌مقدم، نماینده بندر ماهشهر، در گفت‌وگو با «همشهری» با اشاره به مصوبه ساخت 2 بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان تامین اجتماعی، می‌گوید: «برای اجرای مصوبه‌ ساخت بیمارستانی که دانشگاه علوم پزشکی باید بسازد، هیچ کاری تا به حال انجام نشده است. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند که بیمارستان را باید وزارت مسکن و شهرسازی بسازد و سپس آنها تامین تجهیز را بر عهده بگیرند. زمین این بیمارستان نیز آماده است. مسئولان گفته بودند که 4 هکتار زمین لازم است که برای آنها 8 هکتار زمین آماده کرده‌ایم و به شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر تحویل دادیم. مسئولان وزارت بهداشت در تهران نیز از روند کاری اطلاع پیدا کرده‌اند.»

حیات‌مقدم درباره ساخت بیمارستان تامین اجتماعی بندر ماهشهر نیز می‌گوید: «کار ساخت بیمارستان تامین اجتماعی شروع شده است. این بیمارستان قرار بود که در 18 ماه تمام شود، اما با سرعت ساخت فعلی، بعید می‌دانم که در مدت تعیین شده، آماده بهره‌برداری شود.»

در سفر دوم هیات دولت به خوزستان، تکمیل و تجهیز بیمارستان هندیجان نیز جزو مصوبات بود. نماینده بندر ماهشهر می‌گوید: «فقط ساختمان بیمارستان هندیجان آماده بهره‌برداری است. این بیمارستان 18 سال ناتمام مانده بود که ساخت آن به پایان رسیده، اما نصب تجهیزات آن باقی مانده است. اقداماتی برای تجهیز این بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است و اکنون باید از حوزه معاونت برنامه‌‌ریزی ریاست‌جمهوری ساختار سازمانی آن ابلاغ شود. اگر این ابلاغ تا 3-2ماه دیگر صورت نگیرد و بیمارستان هندیجان آغاز به کار نکند، این محل به «مزبله» تبدیل خواهد شد.»

استاندار خوزستان، بالاترین مسئول دولتی در استان است که نمایندگان خوزستان، انجام نشدن مصوبات سفرهای استانی را نتیجه نوع مدیریت او می‌دانند، اما او نیز از منظری دیگر نمایندگان استان را مورد انتقاد قرار می‌دهد و تاکید می‌کند که نمایندگان مجلس باعث نشوند برای مردم توقعات بیجا به‌وجود بیاید.

سید جعفر حجازی می‌گوید: «ایجاد توقعات بیجا برای مردم از جمله اشکالات اساسی در اجرای مصوبات استانی است. چون اجرای مصوبات فرایندی طولانی مدت دارد. دولت ابتدا باید طرح را مصوب کند. اگر تصویب آن در آخر سال صورت گیرد در سال آینده ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف نمی‌شود و به لایحه بودجه سال بعد منتقل می‌شود. پس از ورود به لایحه بودجه باید دید میزان اعتبار تعیین‌شده چقدر است و چند درصد هزینه‌های طرح را در بر می‌گیرد.»

وی می‌افزاید: «پیشرفت مصوبات باید براساس حجم طرح و زمان آغاز روند اجرایی آن بررسی شود.»
حجازی برای نمونه از ساخت بیمارستان مسجدسلیمان نام می‌برد و می‌افزاید: «ساخت بیمارستان در مسجدسلیمان از مصوبات دور نخست سفر دولت بود، اما کار اجرایی آن از سال ۸۷ آغاز شده و اکنون رو به اتمام است. برای ساخت این بیمارستان 4 سال در نظر گرفته شده بود، بنابراین اتمام عملیات عمرانی آن در ۲ سال نشان‌دهنده سرعت بالای اجرای مصوبات استانی است.»

به‌گفته استاندار خوزستان، ساخت 8 بیمارستان سازمان تامین اجتماعی در شهرستان‌های استان که در دور دوم سفرهای استانی تصویب شد، در حال اجرا‌ست. براساس اعلام استانداری، عملیات اجرایی بیمارستان دزفول امسال آغاز می‌شود. زمین‌های بیمارستان در شهرستان‌های آبادان، شوش و شوشتر نیز تحویل شده است. ساخت ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در اهواز هم تصویب شده که یکی در حال ساخت است و زمین بیمارستان دیگر هم تحویل داده شده است. با این حساب، می‌توان به این نتیجه رسید که عملیات اجرایی 4 بیمارستان از 8 بیمارستان مصوب شروع شده است.

مصوبه 8 بیمارستان در سفر دوم دولت تصویب شده بود و این در حالی است که چندی پیش دولتمردان برای سومین بار به خوزستان سفر کردند. 9 ماه از دور سوم سفرهای استانی دولت به خوزستان گذشته، اما در عمل اجرای بیشتر مصوبات این سفر شروع نشده است. به گفته استاندار خوزستان، برای اجرای 166 مصوبه از 187مصوبه دور سوم سفرهای استانی، اقدامی صورت نگرفته است. مدیران استانی دلیل این وضع را انجام سفر سوم در اواخر سال گذشته اعلام کرده‌اند که به گفته آنان مانع تخصیص اعتبار مورد نیاز در بودجه‌89 شده است. علاوه بر این، بودجه‌ خوزستان در حوزه بهداشت و درمان با کسری جدی نیز روبه‌رو است.

استاندار خوزستان خاطر نشان می‌کند که نیمی از مصوبات 3 سفر هیأت دولت به خوزستان در این حوزه، برای اجرا به اختصاص بودجه‌ جدید نیاز دارد که هنوز تخصیص نیافته است. در شهریور امسال مهدی ترابی‌زاده، معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اعلام کرد که اجرای طرح‌های سفر هیات دولت به خوزستان در حوزه بهداشت و درمان با 220 میلیارد تومان کسری اعتبار مواجه است. به گفته او، تعداد مصوبات حوزه بهداشت و درمان در 3 دور سفر استانی دولت به 85 مصوبه می‌رسد که برای آنها 430 میلیارد تومان اعتبار لازم است و تا‌کنون تنها 210 میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.

کد خبر 117480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز